Gdzie znajdziesz witaminy z grupy B, C i D?

cos
Gdzie znajdziesz witaminy z grupy B, C i D?
5 5

O niezbędnej funkcji witamin wie niemal każde dziecko. Związki te od lat są wykorzystywane zarówno w medycynie, jak i w przemyśle kosmetycznym. Na czym dokładnie polega rola witamin z grupy B, C i D? Jakie są naturalne źródła ich występowania?

Witamina D

Witamina D, rozpuszczalna w tłuszczach, czerpana jest przede wszystkim ze słońca, a poza tym dostępna jest w rybach, serach, wątrobie, żółtkach jaj, grzybach i tranie. Wyróżnia się dwa jej rodzaje (witamina D3 i D2), a główna ich funkcja to wzmacnianie kości, w tym zwalczanie próchnicy zębów. Ponadto wpływa na prawidłową pracę układu krwionośnego, nerwowego i mięśniowego. Witamina D ma również właściwości przeciwbakteryjne, sprzyja także walce z nowotworami.

Niedobór witaminy D objawia się obniżeniem apetytu, problemami żołądkowymi, pogorszeniem wzroku i słuchu oraz bólem stawów i kości. W ostateczności brak witaminy D powoduje osteoporozę, krzywicę, stany zapalne (np. spojówek, skóry), a w przypadku płodu – nieprawidłowy rozwój mózgu i autyzm. Z kolei nadmiar witaminy D może wywołać zaburzenia pracy nerek, serca i układu nerwowego.

Witamina B12

Rozpuszczalna w wodzie witamina B12, zwana kobalaminą, odpowiada za produkcję czerwonych krwinek, co oznacza, że jej niedobór grozi anemią. Bierze również udział w procesach metabolicznych, reguluje przemianę tłuszczów, białek i węglowodanów oraz podnosi apetyt. Witamina B12, podobnie jak wszystkie pozostałe z tej grupy, odpowiada za prawidłową pracę układu nerwowego. To właśnie ona oddziałuje na samopoczucie psychiczne człowieka, zapewniając dobry nastrój. Wspiera także skupienie uwagi, zapamiętywanie i uczenie się. Występuje m.in. w rybach, mięsie, jajkach, przetworach mlecznych i mleku, pieczarkach. Warto pamiętać, że witamina B12, przyjęta w nadmiarze, może być przyczyną krwotoków z nosa.

Witamina B6

Pirydoksyna, czyli witamina B6, reguluje funkcjonowanie układu krwionośnego, wpływa na ciśnienie krwi i pracę serca, a także skurcze mięśni. Wspomaga również układ odpornościowy, wytwarzając przeciwciała i zapobiegając infekcjom. Jest niezbędna w produkcji hormonów i enzymów. Wpływa także na stan skóry, leczy stany zapalne, również w obrębie jamy ustnej. Główne źródło jej występowania to ziemniaki, groch, banany, produkty mięsne i ryby.

Witamina B17

Z kolei zaliczana do witamin grupy B amigdalina (tzw. witamina B17), której źródłem są przede wszystkim pestki i nasiona roślin, uważana jest przez niektórych jako skuteczny lek zwalczający raka. Nie ma jednak żadnych badań, które potwierdziłyby te doniesienia. Lekarze podkreślają również, że przyjęcie jej w nadmiarze może wywołać niebezpieczne zatrucie cyjanowodorem i uszkodzić niektóre narządy wewnętrzne (m.in. nerki i wątrobę).

Witamina C

Witamina C (czyli kwas askorbinowy) obecna jest przede wszystkim w warzywach i owocach, takich jak np. papryka, pomidory, papaja, wszystkie cytrusy, mango, kiwi, truskawki, brokuły, brukselki, biała kapusta czy jarmuż. Wspiera pracę układu krwionośnego, transportując tlen i składniki odżywcze do mózgu i obniżając ciśnienie tętnicze. Reguluje cholesterol, wpływa na wchłanianie wapnia i przyspiesza zrost kości. Witamina C jest również składnikiem wielu produktów kosmetycznych. Zawiera kolagen, odpowiadający za młody wygląd skóry i zwalcza wolne rodniki. Ponadto, dzięki swym przeciwzapalnym właściwościom, wpływa na sprawniejsze gojenie się ran. Zapobiega również przebarwieniom i oparzeniom, spowodowanym długim przebywaniem na słońcu. Jej niedobór (o którym możesz przeczytać tutaj: http://impotencja.edu.pl/niedobory-witamin-moga-byc-grozne) może skutkować problemami układu krążenia, spadkiem odporności, niedokrwistością, próchnicą i szkorbutem.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *