Dieta przy wysokim poziomie cholesterolu

cos
Dieta przy wysokim poziomie cholesterolu
6 5

W przypadku problemów ze zbyt wysokim poziomem cholesterolu należy pamiętać o odpowiedniej diecie. Pozwoli to na zlikwidowanie rozwoju bardzo poważnego schorzenia, jakim jest miażdżyca, skutkująca bardzo często udarem mózgu, jak i ryzyka bardzo groźnej dla życia sytuacji, w której osobę leczoną na cholesterol dotyka zawał serca.

Istnieje szereg zasad, o których należy pamiętać przy diecie cholesterolowej, by jej działanie było skuteczne i nie było przy tym żadnych efektów ubocznych.

Zmniejszenie spożycia produktów pochodzenia zwierzęcego

Najbardziej bogate w cholesterol są produkty pochodzenia zwierzęcego, a w szczególności mięso, takie jak wołowina, wieprzowina i baranina. Równie szkodliwe może być dla osoby z podwyższonym poziomem cholesterolu spożycie nadmiernej ilości masła. W ograniczeniu negatywnego wpływu takich produktów na zdrowie może pomóc nie tylko ograniczenie ich spożycia i zastąpienie ich w jak największej mierze warzywami i owocami, ale także bardzo istotny jest sposób przygotowania produktów pochodzenia zwierzęcego. Zdecydowanie bardziej zdrowe będzie pieczenie takiego mięsa w folii, w rękawie piekarniczym lub też obróbka cieplna przez gotowanie go na parze. Dzięki temu nie będzie ono tak tłuste.

Ważna rola roślin strączkowych

W ograniczeniu poziomu cholesterolu może pomóc spożycie odpowiedniej ilości roślin strączkowych, takich jak fasola, soczewica, groch czy też ciecierzyca. Oprócz tego, że stanowią one spore bogactwo białka (zastępując dzięki temu białko zwierzęce), są one również doskonałym źródłem błonnika ułatwiającego przemianę materii.

Rola witamin w obniżaniu cholesterolu

Cholesterol można także obniżyć, dzięki spożyciu produktów spożywczych, bogatych w określone witaminy. Pierwszą z witamin, która odgrywa bardzo ważną rolę w obniżaniu cholesterolu, jest witamina C. Odpowiada ona za uszczelnienie ścianek naczyń krwionośnych oraz ograniczenie przylegania do nich cholesterolu. W witaminę C bogate są takie warzywa, jak pietruszka, kapusta i papryka oraz niektóre owoce, a w szczególności kiwi i cytrusy. Inną, niezwykle ważną witaminą, która pomaga w walce z nadmiernym stężeniem cholesterolu, jest witamina E, znajdująca się w pszenicy i w jej przetworach, orzechach oraz w oleju słonecznikowym. Wpływa ona na odpowiednie rozkurczanie naczyń krwionośnych oraz na zwiększenie krzepliwości krwi. Konsekwencją tego jest ograniczenie osadzania się cholesterolu na ściankach naczyń krwionośnych.

Inne ważne składniki obniżające cholesterol

Cholesterol są w stanie obniżyć także karotenoidy oraz flawonoidy. Karotenoidy znajdują się w owocach i warzywach o pomarańczowym i żółtym zabarwieniu. Odpowiadają one za neutralizację wolnych rodników i hamują utlenianie się lipidów, natomiast flawonoidy znajdujące się w takich warzywach, jak: cebula, brokuły, groch, sałata, czosnek oraz owocach, takich jak: jagody, aronia i czarne porzeczki, zapobiegają powstawaniu wolnych rodników, dzięki czemu o wiele łatwiej jest za pomocą różnych metod obniżyć poziom cholesterolu we krwi

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

59 − = 55